KLART: Viasats besked inför skidsäsongen – så mycket reklam blir det under sändningarna: ”Vi kommer att…”

Viasat tar över skidrättigheterna från SVT.
Nu står det klart att det kommer bli reklam under sändningarna.
– Vi kommer att hantera reklamavbrotten så följsamt som möjligt, säger Nets presschef Fredrik S Johansson till Expressen.

Skidåkningen har länge varit förknippad med SVT, som sänt världscupen och VM i hur många år som helst. Men från och med nästa säsong så förändras allt, då Nent Group kommer att ta över sändningarna.

Reklam under sändning

Det betyder att Frida Karlsson, Ebba Andersson och Charlotte Kalla i vinter i stort sett enbart kommer kunna följas via Viasat, Viaplay och exempelvis TV6 – och inte längre i SVT1 eller SVT Play. Många har varit kritiska mot övertagandet, då de menar att det inte bör behövas betalkanaler för att följa den folkkära sporten. Men Viasat går nu ut med beskedet att sändningarna kommer gå i TV6, som 90% av alla svenska hushåll har.

Frida Karlsson, skidor
210110 Frida Karlsson of Sweden after the women’s 10km cross-country skiing free technique mass start on January 10, 2021 in Val di Fiemme. Photo: Maxim Thoré / BILDBYRÅN / kod MT / MT0112

Många har även fruktat för att det kommer att vara reklam under sändningarna, och enligt Expressen så står det nu helt klart att det kommer bli reklam under sändningarna i vinter, men dock inte under loppen.

– Tittarupplevelsen kommer i första hand. Vi kommer att hantera reklamavbrotten så följsamt som möjligt. Vintersporten erbjuder naturliga pauser som kan användas för reklamavbrott, säger presschefen Fredrik S Johansson till tidningen.

”Kommer att variera”

Under de längre distansloppen – under världscupen finns till exempel en femmil – så kan det dock vara aktuellt.

– Mängden reklam kommer att variera beroende på sändning. Vissa sporter erbjuder naturliga avbrott, andra inte, och där får vi försöka anpassa och hitta en lagom nivå, säger Johansson.

Frida Karlsson, skidor
210306 Frida Karlsson of Sweden and Heidi Weng of Norway competes in the Women’s Cross Country Skiing 30 km Classic Technique during the FIS Nordic Ski World Championships on March 6, 2021 in Oberstdorf. Photo: Johanna Lundberg / BILDBYRÅN / kod JL / JL0101

Johansson menar dessutom att flera parter förlorar på att lägga reklamen vid fel tillfälle.

– Det ligger både i vårt eget och våra annonsörers intresse att vi inte kompromissar med tittarupplevelsen, säger han.

Nent Group har tidigare meddelat att Peter Jihde kommer att programleda sändningarna, och det står även klart att Johanna Ojala blir en av experterna, då hon lämnar SVT.

LÄS MER: Mäktiga hyllningen till ikonen Ingemar Stenmark – kan nu få en alldeles egen staty i hemstaden

Få våra nyhetsbrev!