Erik Karlssons jättesuccé i natt – gav bästa möjliga svar på tal efter stora kritiken: ”Han var bäst”

Kritiken har varit stor mot Erik Karlsson.
Men i natt gav superstjärnan svar på tal.
Svensken gjorde sitt första mål för Pittsburgh Penguins – och hyllades enormt efteråt.

Erik Karlsson var NHL:s kanske största utropstecken förra året. Det hade inte gått spikrakt uppåt sedan flytten till San Jose Sharks, utan snarare tvärtom. Karlsson blev en av ligans bäst betalda spelare när han lämnade Ottawa för klubben, men ganska omgående började Sharks skeppa iväg spelare, och laget var aldrig riktigt nära att hota om något slutspel.

Har kritiserats

Och för Erik Karlsson tog skador ofta över, vilket gjorde att han hade svårt att komma upp i nivå. Men förra året, hans första skadefria på länge, så klickade allting. Karlsson blev den första backen på 30 år att nå 100 poäng i NHL under en och samma säsong, och hans succé ledde till att han tilldelades Norris Trophy, priset till ligans bästa back. Och i somras gick flyttlasset till ett lag som på allvar ska hota om att vinna Stanley Cup.

Valet föll på Pittsburgh Penguins, där Erik Karlsson nu blivit lagkamrat med superstjärnor som Sidney Crosby, Evgeni Malkin och Kris Letang. Men starten på hans nya äventyr har inte varit särskilt bra. Karlsson hade inför nattens match mot Detroit spelat tre matcher, och bara noterats för en poäng. Han har dessutom haft dåliga underliggande siffror – vilket brukar vara en bra måttstock för hur man presterar i spelet – vilket har lett till kritik. Redan förra året kritiserades Karlsson en hel del för sitt defensiva spel, och den kritiken har bara varit värre under inledningen av årets säsong.

“Hans bästa match”

Karlsson är i första hand en offensiv back, men han hade fortfarande inte gjort något mål inför i natt. Men mot Detroit visade svensken varför Pittsburgh investerat så mycket i honom. Karlsson var en av matchens stora hjältar, och han fick dessutom skjuta in sitt första mål, framspelad av ingen mindre än Sidney Crosby. Karlsson var dock inte färdig där. Han stod dessutom för två assist i matchen, och var således i Pittsburghs samtliga tre mål, i matchen som Detroit dock vann med 6-3.

Erik Karlsson hyllades enormt av experter och supportrar för den dominanta insatsen inatt. Förutom de tre poängen hade Karlsson dessutom nästan 28(!) minuters istid, och han sköt hela elva skott. När Karlsson var på isen sköt Pittsburgh hela 36 skott, och fick emot sig noll(!).

”Hans i särklass bästa match i Pittsburgh-tröjan”, skriver Penguins-experten Danny Shirey.