”Lill-Lövis” släppte gaspedalen och försvann – det här gör F1-legendaren i dag: ”Gjort det alla drömmer om

Han är en av svensk motorsports största legendarer.
I dag lever förre F1-föraren Stefan ”Lill-Lövis” Johansson ett betydligt mindre fartfyllt liv.
– Jag har gjort det som alla racerförare drömmer om, säger han till SportExpressen.

Sveriges främste Formel 1-förare genom tiderna är i särklass Ronnie Peterson. Den bortgångne motorlegendaren vann hela 10 lopp och tog 26 pallplatser på 128 F1-lopp.

”Lill-Lövis” karriär

Därefter hittar vi Marcus Ericsson på andraplatsen över flest F1-tävlingar av svenska förare med 93 körda lopp. Men det finns en svensk Formel 1-förare som gjort det ingen annan gjort.

Stefan "Lill-Lövis" Johansson, Formel 1
830610 Motor, Formel 1, träning: Stefan Johansson i sin Spirit 101. Honda Spirit. © Bildbyrån – dia

Svenske motorikonen Stefan ”Lill-Lövis” Johansson nådde drömmen.
– Jag har gjort det som alla racerförare drömmer om att få göra någon gång. Jag har kört för Ferrari i formel 1. Alla vill köra den röda bilen, säger han i en intervju med SportExpressen.

Körde för Ferrari

Det blev två säsonger hos klassiska Ferrari (1985-86) för ”Lill-Lövis” och sammanlagt 79 lopp i Formel 1. 12 gånger hamnade han på prispallen och hade det inte varit för stenhårda stallorder hade Johansson även vunnit en handfull lopp.

Stefan "Lill-Lövis" Johansson, Formel 1
110819 Motor, Swedish Racing League: Stefan Lill-Lövis Johansson på ett mycket sällsynt besök i Sverige, när han tävlar på Knutstorp i helgen © Bildbyrån – 30567

1991 tog Formel 1-karriären slut för svensken och förutom Ferrari hann han även representera stallen Shadow, Spirit, Tyrrell, Toleman, Ligier, Onyx, AGS, Footwork och ikoniska McLaren. Och så här sammanfattar ”Lill-Lövis” sin F1-karriär:
– I Formel 1 gäller det att ha tur med timing. Det hade inte jag. Du behöver ha lite tur att få sitta i rätt bil. Jag var nog för snäll också. Lite typiskt svensk. En stor del av Formel 1 är politik – alltså rätt backning i rätt bil. Jag har krigat mot flera av världens bästa förare och jag vet att jag gjorde det absolut bästa jag kunde göra under omständigheterna, säger han i intervjun.

Det gör han i dag

Efter F1-åren gick Johansson vidare till cart-racing i fem år. Och körde stora lopp som Indy 500 samt Le Mans 24-timmarslopp. Han är faktiskt bara en av två svenska förare någonsin att vinna Le Mans, vilket han gjorde 1997.

När den aktiva karriären tog slut sadlade ”Lill-Lövis” om till manager och har jobbat för både svenske föraren Felix Rosenqvist och Scott Dixon, flerfaldig vinnare i Indyserien. Sedan drygt 20 år tillbaka bor svenske motorlegendaren permanent i Los Angeles och han har hittat nya sysselsättningar långt från motorsportens fartfyllda värld.

Sålt till Brad Pitt

Han lägger ned mycket tid på sitt stora intresse för klockor. Johansson designar lyxklockor och säljer bland annat till Hollywoodkändisar.

En av klockkunderna har faktiskt varit självaste Brad Pitt.
– Det är något jag gjort i många år, mest för kul. Och det är lyxprodukter i begränsade upplagor för den som vill ha något unikt, berättar han för kvällstidningen.

Smeknamn avslöjat

Dessutom håller förre F1-föraren på med konst och har haft flera utställningar med sina målningar. ”Lill-Lövis” har även synts och hörts som kommentator i Viasat Sports motorsändningar under en lång tid.

Och nu kanske ni alla undrar varför han kallas just ”Lill-Lövis”. Hans pappa Roland fick smeknamnet ”Lövis” efter familjens gård Lövåsen och då blev det helt naturligt att sonen fick smeknamnet i arv.

LÄS MER: Kenny Bräck försvann helt efter karriären – det gör den folkkäre motorlegendaren idag