Frida Karlsson är en av våra främsta svenska skidåkare.
Nu avslöjar svenska skidstjärnan ett helt nytt uppdrag.
– Jag hoppas kunna inspirera fler svenskar att hitta modet, säger hon i ett pressmeddelande.
Vintern närmar sig med stormsteg och med det även en efterlängtad skidsäsong med våra svenska längdåkare. Förra säsongen blev en supersuccé när svenska damåkarna tog hem samtliga sex VM-guld på skid-VM i norska Trondheim.
Karlssons succé
Frida Karlsson var en av de blågula guldhjältarna med ett VM-guld i damstafetten och sedan ett historiskt VM-guld på femmilen. Då svenska 26-åringen blev den första kvinnan någonsin att vinna VM-guld i ett fem mil långt lopp.
LÄS MER: Norska skidexpertens starka utspel om Kristine Stavås Skistad
Just nu laddar Karlsson för ännu en skidsäsong, där det stora målet blir vinter-OS 2026 i Milano och Cortina. Då finns möjligheten att för första gången i karriären vinna OS-guld.
Fridas uppdrag
Frida Karlsson har under sommaren lagt mycket fokus på att hitta sig själv och glädjen i att åka skidor. Nu avslöjar svenska stjärnåkaren ett helt nytt uppdrag i den andan att lyssna till sig själv.
LÄS MER: Norska stjärnornas fina stöd till Frida Karlsson efter mardrömmen
Karlsson inleder ett nytt samarbete med robotdammsugartillverkaren Roborock.
– Jag har själv nyligen upplevt hur det känns att både tappa och återfinna sin passion. För
mig handlar allt om balansen mellan struktur och spontanitet, att kunna kombinera den
målmedvetna träningen med känslan av frihet. Därför känns samarbetet med Roborock helt
rätt. Jag hoppas kunna inspirera fler svenskar att hitta modet, tiden och glädjen i att följa sin
passion, säger Frida i ett pressmeddelande.
Roborock vill göra vardagen enklare med teknik som underlättar i hemmet och ger mer tid åt att följa ens drömmar. Under 2026 kommer företagets logotyp att synas på Fridas tränings- och tävlingskläder.
– Frida är en genuin eldsjäl som inspirerar många. Hon är inte bara världsbäst, utan även ett fantastiskt språkrör för det mänskliga i idrotten. Precis som Frida har återfunnit sin glöd, vill Roborock inspirera fler att hitta sin egen passion – därför känns samarbetet så äkta. Att känna passion är fantastiskt, men inte alltid enkelt att hinna med i vardagen. Vi på Roborock vill hjälpa människor frigöra tid för det de älskar, för att inspirera vanligt folk och nästa generations idrottsstjärnor. Det är precis vad vårt varumärke står för, säger Monique Dugarte Ramos, Nordisk Brand Manager, i ett pressmeddelande.
Hur tror du att det går för Frida Karlsson i vinter? Dela artikeln och säg din åsikt!
GUIDE: Allt du behöver veta om världscupen i längdskidor 2025/26: Hela schemat