
IFK Helsingfors är en av finsk hockeys giganter.
Nu har klubbens nya supporterförening ”Bättre folk” hamnat i blåsväder – då uttrycket anspelar på det svenska språket.
”Det är fullständigt smaklöst”, skriver en användare på Twitter.
IFK Helsingfors är en av de största och mest populära ishockeyklubbarna i Finland. Nu har klubben hamnat i blåsväder – på grund av nya supporterföreningen ”Bättre folk”. Namnet anspelar på ett gammalt kontroversiellt uttryck.
”Fullständigt smaklöst”
”Bättre folk” är inte ett okontroversiellt uttryck i Finland. Det anspelar nämligen på en gammal myt som gör gällande att finlandssvenskar har det ”bättre ställt” än den finskspråkiga delen av befolkningen, uppger YLE.
Supporterklubbens namn har väckt starka reaktioner på sociala medier.
”Det är fullständigt smaklöst. Sparken åt alla pr-ansvariga, tack”, skriver författaren Benjamin Laustiola på Twitter.
Nu bemöter klubben kritiken
Klubbens försäljningschef Markus Lindström säger att man vill ge ordspråket en ny mening.
–Vi ville återuppliva en gammal fras och ge den en ny innebörd: att våra supportrar är de bästa i Finland och att vi därför vill ge dem chansen att komma närmare laget och föreningen, säger han till Yle.
Lindström menar att uppståndelsen är överdriven.
– Vi vet att vi alltid väcker känslor och är ett starkt varumärke. Det är ändå viktigt att vi inte tar oss själva på för stort allvar, att vi kan skratta åt oss själva och blåsa liv i en gammal myt.
IFK Helsingfors är med sina sju ligatitlar en av Finlands mest framgångsrika klubbar. Nu i veckan ställs man mot Skellefteå AIK i CHL-gruppspelet.
LÄS MER: Efter fansens jätteprotester – nu backar SHL-klubben: ”Vi har lyssnat på supportrarna”
@HIFKHockey nya reklam, "Bättre folk" är fullständigt smaklös. Sparken åt pr-ansvariga, tack. #idioti
— Benjamin Laustiola (@benilaustiola) August 26, 2018
Jääkiekkomainonnan vastakkainasettelu alkoi tällä viikolla Stadissa: #HIFK jatkaa yksinkertaisena ja nokkelana: "bättre folk" viittaa uuteen mobiilietuklubiin.#Jokerit taas luottaa tarinoiden voimaan – kuvassa Steve Mosesin kerrontaa. #Liiga #KHLfi #Mainonta #Markkinointi pic.twitter.com/qdNqIC34OC
— Joni Yli-Mäenpää (@joniylimaenpaa) August 26, 2018