Skämmiga bilderna efter Sveriges blytunga förlust – hämnas Janne på Lasse Lagerbäck efter hårda kritiken?

Janne Andersson klev in i Viaplays studio efter rysaren mot Slovenien.
Där stod Lasse Lagerbäck med utsträckt hand.
Men något handslag blev det aldrig.

Janne Andersson är pressad. Redan inför den här landslagssamlingen så var kritiken hård mot hur det svenska landslaget har presterat under året. Först blev det missat VM-spel, och dessutom så har resultaten i Nations League:s B-grupp varit minst sagt sviktande. Inför gårdagens match mot Slovenien var Sverige tvunget att vinna för att undvika nedflyttning.

Hårt pressad

Men så blev det inte. Sverige hamnade i ett tidigt underläge efter ett makalöst mål av Slovenien, och trots att det stundtals såg okej ut rent spelmässigt så blev det inga tre poäng. Emil Forsberg lyckades visserligen kvittera i slutet av den första halvleken, men den tunga forceringen uteblev i den andra halvleken och Sverige får, nästa gång Nations League spelas, möta betydligt sämre nationer i C-divsionen.

220927 Head coach Janne Andersson of Sweden looks dejected after the Nations League football match between Sweden and Slovenia on September 27, 2022 in Stockholm. Photo: Joel Marklund / BILDBYRÅN

Janne Andersson har under den senaste veckan fått mängder av frågor om sin framtid och huruvida han sitter säkert eller har planer på att avgå. Andersson har dock hela tiden slagit fast att han trivs bra och tror på projektet, och ska man tro förbundet finns det ett rejält stöd för Andersson, vilket även tycks vara fallet i spelartruppen. Men kritiken mot Andersson är rejäl från experterna.

Skämmiga bilderna

En av alla som höjt en kritisk röst är Lasse Lagerbäck. Den tidigare förbundskaptenen är nu expert på Viaplay, och har varit öppet kritisk mot Andersson under den här samlingen. I går, när Andersson besökte studion där Lasse Lagerbäck var på plats, så uppstod skämmiga scener. Lagerbäck stod vid studiebordet med handen utsträckt, men i ett klipp på sociala medier ser man hur Andersson missar det helt, och Lagerbäck får efter en stund ge upp och ta tillbaka handen.

Bilder som dessa är lite jobbiga att titta på, men vi kan bara hoppas på att det var ett rent misstag av Andersson, snarare än hämnd för den hårda kritik som Lagerbäck riktat under den senaste veckan.

– De har viktat det för mycket offensivt, både med spelartyper och sättet att spela. Att Sverige släpper in 10 mål på så här få matcher hör inte till vanligheterna. Det känns inte som att det har blivit riktigt bra balanserat och det har varit för stor prioritet på att förändra något som ska bli bättre i det offensiva spelet, har Lagerbäck sagt.

Se situationen här (precis i början av klippet):